3 Comments

Din biserică pe interneți?

O să fie un articol scurt lunguț și o să fie un articol care își dorește să nu instige la dezbateri de genul „religia mea e mai tare”, „religia e o porcărie și sunteți toți niște idioți” sau „Dumnezeu e calea și voi, ateii, o să ardeți etern în flăcările iadului”. Vă spun cât se poate de sincer, nu mă interesează nici măcar un pic în ce credeți și de ce. Am avut atâtea conversații (bine-nțeles că nu au dus mai departe de niște dureri de gât de la ridicări de ton și câțiva nervi tocați mărunt de susținători ai variilor teorii și doctrine) pe tema asta încât nici măcar nu mă mai obosesc să-mi dau cu părerea pe astfel de subiecte.

Ideea care m-a făcut, însă, oarecum amuzată să scriu despre asta e că mi se pare că toată ideea de a crede pentru tine și de a fi împăcat cu Dumnezeu sau Allah sau Buddha sau whoever sau whatever s-a transformat într-un mare share. Știați că Papa are cont pe Twitter, nu? Cam o dată pe zi, o dată la două zile, scrie câte un citat drăguț și-l aruncă în mrejele interneților dominați de pisici, Bianca Drăgușanu și porno. Are peste 3 milioane de cititori, deci nu stă rău. Vorbeam cu cineva acum câteva săptămâni despre cum Papa Francisc a devenit un super pop star care apare în selfies, îmbrățișează homeleși bolnavi, trăiește într-o cămăruță la Vatican și, my personal favorite (nu, nu glumesc), a renunțat la sutele de bling-uri pe care predecesorul său le purta cu atâta fală. O fi bine? O fi rău? Cert e că și-a adunat câțiva susținători, mai ales în rândul tinerilor, care, from the looks of things, erau clar sortiți focurilor veșnice.

Prin feed-ul de pe Facebook am susținători fervenți și ai ortodoxiei, care anunță ce sfinți sărbătorim și de ce, de parcă like-ul e binecuvântarea. Nu am o problemă, nu mă înțelegeți greșit, m-am obișnuit cu ideea că fiecare postează ce vrea, alături de clasicul – nu-ți convine, nu citi. Remove from friends, remove from newsfeed – opțiuni cât se poate de pertinente și, aș spune, recomandate mai ales celor care se simt lezați de posturile (hah) altora. Ce nu înțeleg este cum se pupă una cu alta. Cum se pupă rugăciunea, meditația, desprinderea de lumesc, cu un check-in pe Facebook la mănăstire. Sau cu Like&Share. Și pot să-mi dau un singur răspuns – propovăduirea cuvântului divin pe toate mediile. Dar nu mi-e destul. În condițiile în care primele computere au fost văzute ca unelte satanice, cum au ajuns preoții să aibă profile de Facebook? Ținem pasul cu lumea și-o luăm la pas prin 2.0 sau deplângem generațiile actuale și viitoare pe motivul degradării morale și, mai ales, spirituale?

În mod evident, există situările și la polul diametral opus – anti-religioșii din feed pun poze satirice cu Iisus și propăvăduiesc si ei (da, asta e exprimarea pe care-o vreau) cuvântul anti-divin pe toate mediile. Articolelor religioase le găsesc exponenții antitetici, urmând războaiele comentariilor între taberele opuse. Înțeleg libertatea de exprimare, înțeleg dorința fiecărui grup de a-și scuipa ideile și de a-și arunca argumentele în vâltorile comentariilor; ce nu înțeleg este când o să realizeze că, deși un dialog de acest gen poate să fie constructiv, modul în care se desfășoară acum, și mai ales acolo, nu aduce nimic bun. Nu o să convingeți niciodată un om religios să nu mai creadă, prin niște certuri și înjurături. La fel cum nu o sa convingeți un ateu să urmeze calea lui Iisus prin două rugăciuni și-o predică. Eu cred că trebuie să vină din fiecare persoană, că trebuie să-și găsească liniștea, pacea sau echilibrul în ceea ce simte că i se potrivește. Și mai cred că, odată ce ești confortabil cu ceea ce ai tu, nu mai simți nevoia să le bați altora la Wall ca să le explici cât sunt ei de proști sau de ignoranți. Vorbesc despre ambele tabere aici.

Așa, pe final, mă amuz în continuare că Dumnezeu a ajuns pe net. Și, cu tot pornoșagul pe care-l poate găsi un puber la un click distanță, acum măcar are și varianta religie tot la un click. Dar, în general, sunt pe link-uri diferite.

3 comments on “Din biserică pe interneți?

  1. Well well, cu intarziere, dar ai ajuns si in feedul meu, intre doua meme cu contradictii din Biblie🙂

    As prinde si eu in pioneze cateva idei:

    – social media e si ea o parte din ‘mass media’; impreuna cu restul media, formeaza discursul public, care la randul lui determina (chiar daca dureaza putin) directia politicilor publice implementate prin institutiile statului

    – referitor la religie, ai dreptate cand iti prezinti pozitia de neutralitate, in sensul ca fiecare are dreptul sa creada ce doreste si sa urmeze ce ritualuri doreste (cu cateva limite evidente, in speranta ca nu ne intoarcem la sacrificii ritualice)

    – pe de alta parte, daca ne uitam la punctul 1, neutralitatea se cam termina cand incepe discutia despre influenta religiei in politicile statului. Teoretic, Romania este stat laic, dar practic? BOR este sponsorizata direct de Guvern, are lobby la nivel inalt pentru a-si impune pozitia in legatura cu anumite subiecte (vezi drepturile LGBT) iar in scoli si gradinite se face catehism.

    – deci vrem nu vrem, suntem pusi in fata unor actiuni destul de clare si destul de puternice. La o conferinta organizata la Facultatea de Teologie din Alba Iulia, s-a facut destul de clar misiunea de prozelistism si de crestere a influentei publice si sociale pe care si-o doreste BOR. O fi bine sau o fi mai putin bine? O parere trebuie sa avem, altfel o sa ne trezim in Republica Ortodoxa Romania (suna exagerat, dar sunt convins ca unii si-ar dori asta).

    – revenind la media, gandeste-te ca BOR are posturi TV, posturi radio si ziarul Lumina este unul din ziarele din topul tirajelor. Daca te uiti in zeList, o sa vezi in top si cateva bloguri ortodoxe si exista interes crescut la intrarea pe mediul online unde sunt momentan mai putin prezenti (dar au aparut de exemplu preoti cu sectiunea lor pe blogurile Adevarul). Cum se poate face dezbatere intre o institutie cu sprijin guvernamental, cu finantare serioasa, cu trust media si… restul?

    Da, momentan dezbaterea e in mare parte surda iar social media nu e cel mai potrivit loc pentru dezbateri serioase. Dar isi atinge scopul cand atrage atentia asupra faptului ca exista o problema si ca ar trebui pe undeva sa ne preocupam de ea si sa luam o pozitie.

    Lucrurile evolueaza insa si dezbaterile surde de acum se vor profesionaliza. Vor ramane extremisti de ambele parti, care se vor injura reciproc si-si vor “provadui” propriul model, dar vor aparea si teme serioase – ce inseamna neutralitatea statului fata de religie, ce inseamna un stat laic, care sunt limitele prezentei religiei in spatiul public, cum se rezolva disputele intre stiinta si religie. So get ready :))

  2. Hah, ma incadram in peisaj, poate.

    Ai dreptate, social media e un mediu de informare. Dar e ataaat de mult balast, incat informatiile care chiar intereseaza sau care intr-adevar aduc o oarecare plus valoare tind sa se cam piarda.

    Apoi, nu contestam abilitatile persoanelor din ambele tabere de a-si sustine punctele de vedere sau de a dezbate problemele care ii preocupa, cu toate ca, intr-adevar, social media nu mi se pare tocmai mediul potrivit pentru asta. Insa, ca un plus pentru acest canal, varianta de link-uire si de suplimentare a informatiilor este un avantaj – ce-i drept, pentru cei interesati de aceste dezbateri. Problema majora este ca informatiile se misca si se pierd atat de repede, incat uneori comentarea pe astfel de teme in postari de pe Facebook sau comentarii pe bloguri imi pare, cel putin mie, superflua.

    Pe de alta parte, modul in care degenereaza aceste schimburi de idei mie imi displace profund. De ambele parti am observat ironizarea pana la nivel de jignire a oponentilor, si asta nu mi se pare o dezbatere sanatoasa, si nici o profesionalizare a sa. Iar atragerea atentiei despre care vorbesti risca sa devina o simpla “zgarietura” pe retina si sa atraga dupa sine ignorarea completa a problemei din cauza redundantei unor replici fara scop. Din nou, vorbind la nivel strict personal, nu am rabdarea necesara sa citesc sute de comentarii din care 50% sa contina informatie relevanta, trecand agale printre poze satirice cu Iisus sau fotografii ale mai marilor BOR.

    Desi am observat tendinta generala de a propovadui pe net, problema de la care am plecat eu si care mi se pare oarecum paradoxala este translatarea credintei in mediul online (care absolut evident ca atrage dupa sine si anti-credinciosii, si e si normal sa se intample asta). E drept ca nu ma incadrez in categoria oamenilor care shareuiesc foarte multe lucruri pe Facebook, poate ca asta e caracteristica principala care-mi lipseste in tentativele mele de a face lumina prin intunericul perceptiilor newsfeed-ului meu. 🙂

  3. Da, Facebook are utilitate limitata, clar. Daaar, exista *ceva* in tot haosul ala de la simplul fapt ca unii se refuleaza undeva la faptul ca uneori se intampla sa gasesti oameni care au pozitii similare pe anumite subiecte si cu care poti construi ceva in “offline” (ca sa vezi unde-am ajuns ca numim interactiunile obisnuite offline :D).

    Ramane de vazut cum evolueaza lucrurile, dar in ultima vreme apar pagini de Facebook care incearca sa provoace dezbateri putin mai serioase (Contradictiile Bibliei e una). La noi retorica e la pamant, gandirea critica nu se simte nici ea prea bine deci nu prea ai de unde sa legi inca un dialog coerent si care sa produca schimbari reale, dar deh… e un inceput.

    Si apropo de translatarea religiei in mediul online, mi s-a parut foarte amuzant la conferinta de care-ti ziceam ca a vorbit un individ inclusiv de “urmarea tinerilor acolo unde sunt ei” adica online si s-a vehiculat inclusiv ideea spovedaniei online.

    Nu m-ar mira sa apara un app de genul asta in curand😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: